KEMAHIRAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
lKEMAHIRAN MENERANG
UNTUK MENYAMPAIKAN MAKLUMAT,KONSEP,ATAU ISI KANDUNGAN KEPADA PELAJAR.
lKEMAHIRAN MEMPERKUKUH
MENJADIKAN SEORANG PELAJAR ITU BERFIKIRAN TERBUKA,MEMPELBAGAIKAN KAEDAH PENGAJARAN SEPERTI MEDIA DAN TEKNOLOGI SERTA MENYEBABKAN MURID DAPAT MEMAHAMI KONSEP DAN ISI PENGAJARAN DENGAN LEBIH CEPAT.
lKEMAHIRAN MENYOAL
SOALAN YANG DIBINA MENGAPLIKASIKAN ARAS DOMAIN KOGNITIF DAN DAPAT MENUNJUKKAN KEMAHIRAN BERFIKIRAN SESEORANG
lKEMAHIRAN MENERIMA JAWAPAN
MEMBERI PELUANG KEPADA PELAJAR UNTUK BERFIKIR SECARA AKTIF DAN JAWAPAN PELAJAR HARUSLAH DIBERIKAN PUJIAN DAN GALAKKAN SERTA PERLU MENGELAKKAN DARIPADA MENGGURIS PERASAAN PELAJAR DENGAN JAWAPAN YANG DIBERI.
lKEMAHIRAN SET INDUKSI
UNTUK MEMBINA ALIRAN FIKIRAN PELAJAR DAN MENARIK MINAT UNTUK MEMBERI LEBIH TUMPUAN SERTA FOKUS TERHADAP P&P YANG HENDAK DISAMPAIKAN
lKEMAHIRAN PENUTUP
MENENTUKAN PENGAJARAN TERSEBUT BERKESA DAN BERJALAN DENGAN LANCAR ATAU TIDAK.
STRATEGI PENGAJARAN
lSTRATEGI BERPUSATKAN GURU
GURU MEMAINKAN PERAN UTAMA DALAM BILIK DARJAH,PEMEBALAJARAN SECARA SATU HALA,CIRI KEPIMPINAN BERSIFAT AUTOKRATIK. MURID TIDAK DAPAT MEMEBERIKAN PENDAPAT. INTERAKSI ANTARA MURID ADALAH SANGAT PASIF DAN STRATEGI INI LEBIH MENGUTAMAKAN PENCAPAIAN MURID BERDASARJKAN KEPUTUSAN UJIAN DAN PEPERIKSAAN.
lSTRATEGI BERPUSATKAN MURID
MURID MEMAINKAN PERANAN YANG PENTING DALAM AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN,MURID DIGALAKKAN MELIBATKAN DIRI DALAM AKTIVITI PEMBELAJARAN. GURU MERUAPAKAN SEORANG PEMIMPIN YANG MEMBIMBING MURID-MURID YANG MENJALANKAN AKTIVITI PEMBELAJARAN. CIRI KEPIMPINAN ADALAH DEMOKRATIK DIMANA PELAJAR BOLEH MEMBERI PENDAPAT,INTERAKSI SECARA DUA HALA DAN PELAJAR MENJADU AKTIF
lSTRATEGI BERPUSATKAN SUMBER/ BAHAN
BAHAN PELAJARAN TERBAHAGI KEPADA DUA IAITU BAHAN PENGAJARAN DAN BAHAN PEMBELAJARAN. BAHAN PEMBELAJARAN MEMAINKAN PERANAN PENTING DALAM PROSES P&P. GURU BOLEH MENYAMPAIKAN PELAJARAN DENGAN LEBIH MUDAH, MENARIK DAN BERKESAN MANAKALA MURID PULA AKANMEMAHAMI PELAJARAN TERSEBUT
lSTRATEGI BERASASKAN TUGASAN / AKTIVITI
MELALUI AKTIVITI MURID,POTENSI INTELEK,ROHANI DAN JASMANI MEREKA DAPAT DIKEMBANGKAN SECARA MENYELURUH DAN SEIMBANG. GURU HANYA SEBAGAI PEMBIMBING MURID YANG MENJALANKAN AKTIVITI PEMBELAJARAN
PENDEKATAN PENGAJARAN
lPENDEKATAN INDUKTIF
MELIBATKAN AKTIVITI MENGUMPUL DAN MENTAFSIR MAKLUMAT KEMUDIAN MEMBUAT KESIMPULAN. GURU AKAN MEMULAKAN PENGAJARAN DENGAN MEMBERI CONTOH YANG KHUSU TETAPI MENGANDUNGI PRINSIP YANG SAMA.
lPENDEKATAN DEDUKTIF
SUATU PENDEKATAN MENGAJAR YANG BERMULA DARIPADA SATU ATAU BEBERAPA RUMUS,PRINSIP HUKUM,TEOREM DENGAN APLIKASI CONTOH YANG KHUSUS. GURU PERLU MEMBERITAHU OBJEKTIF PEMBELAJARN KEPADA MURID PADA PERINGKAT AWAL KERANA PENEDEKATAN INI AGAK RUMIT
lPENDEKATAN EKLEKTIF
MERUPAKAN PENGGUNAAN ATAU PEMILIHAN YANG TIDAK TERBATAS TERHADAP SATU SUMBER.MENGGABUBGKAN PENDEKATAN INDUKTIF DAN DEDUKTIF
KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
lSIMULASI
SITUASI PEMBELAJARAN DENGAN KEADAAN YANG TERKAWAL DAN SENGAJA DIWUJUDKAN SAMA DENGAN SITUASI ATAU PERISTIWA YANG SEBENAR UNTUK MENYELESAIKAN SUATU MASALAH DENGAN MELAKONKAN SUATU PERISTIWA
lTUNJUK CARA
SEJENIS TEKNIK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN YANG MELIBATKAN KEMAHIRAN MENDEMONSTRASIKANCARA ATAU LANGKAH AKTIVITI DIHADAPAN MURID
lPERBINCANGAN
MELIBATKAN AKTIVITI PPERBUALAN GURU DAN MURID DALAM KELAS ATAU BERTUKAR-TUKAR FIKIRAN ATAU IDEA SERTA BERKONGSI MAKLUMAT MELALUI PERBUALAN DI BAWAH SELIAAN SEORANG GURU.
lSUMBANGSARAN
SATU PERBINCANGAN YANG MEMBOLEHKAN SETIAP AHLI KUMPULAN MENYUMBANGKAN PENDAPAT DAN IDEA TERHADAP SESUATU PERBINCANGAN
lKERJA KUMPULAN
KONSEP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARANBERPUSATKAN MURID. DAPAT MENGUASAI KEMAHIRAN YANG TERTENTU MENGIKUT KADAR PEMBELAJARAN YANG SETIMPAL DENGAN KEBOLEHAN MEREKA
lPENGAJARAN MODUL
MURID MENGIKUT ARAHAN GURU,MEMPELAJARI BAHAN-BAHAN PELAJARAN MELALUI PANDUAN BAHAN BERCETAK.
No comments:
Post a Comment